این روزها خبرهای بسیاری از ویروس های مختلفی مثل آنفولانزا و کرونا در جامعه است و با توجه به اینکه داشتن دیابت خود عامل زمینه ای برای نگرانی های بیشتر در مورد ویروس هاست، آیا سیستم ایمنی قوی میتواند مانع عملکرد این ویروس ها شود؟
با رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی کردن سطوح پر استفاده مثل کامپیوتر های شخصی و گوشی های همراه و مهمتر از همه شست و شوی مداوم دست ها با آب ومواد شوینده به مدت حداقل ۲۰ ثانیه در هربار، میتوانید مانع ورود ویروس به بدن شوید‌.
ولی اگر ویروس وارد بدن شد، نگران نباشید. سیستم ایمنی بدن می تواند تا حدودی با ویروس مقابله کند‌
نکته بسیار مهم این است که نباید بترسید.ترسیدن و استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی میشود.
از آنجاییکه دیابت نوع یک بیماری خود ایمنی محسوب میشود، کسانی که قند خون کنترل نشده دارند، در معرض انواع بیماری های عفونی هستند و ریسک ابتلا به بیماری های ویروسی بیشتری دارند و همچنین این افراد اگر دچار بیماری شوند سخت تر از دیگران دوره درمان خودشان را طی میکنند. باز هم دقت کنید آگاهی و آمادکی داشته باشید ولی هرگز نگران و مضطرب نشوید.
انتقال این ویردس از طریق حیوانات هم ممکن است به این معنا که قابلیت انتقال از حیوانات به همدیگر و از حیوانات به انسان وجود دارد. پس تماس مستقیم با حیوانات و سطوحی که در تماس با حیوانات بوده است نداشته باشید.
علایم اصلی کرونا ویروس:
سرفه
تب یا دمای بالا
تنگی نفس

برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی و تقویت آن میتوانیم از تغذیه کمک بگیریم:
مصرف سبزیجات و میوه جات به دلیل وجود انتی اکسیدان ها می تواند بسیار کمک کننده باشد.مثل کلم ها، کلم برگ، گل کلم، کلم بروکلی و جوانه ها که دارای ویتامین های A,C,E هستند و باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند.
ثابت شده افرادی که مصرف میوه و سبزی در طول روز دارند، کمتر از کسانی که مصرف نمی کنند،در معرض ریسک ابتلا به عفونت های دستگاه تنفس فوقانی هستند.
چه میوه ها و سبزیجاتی بیشتر مصرف کنیم؟
مرکبات
تولید گلبول های سفید را افزایش می دهند که به تقویت سیستم ایمنی کمک میکند.
فلفل دلمه ای قرمز
دو برابر مرکبات ویتامین C دارد و علاوه بر ان بتاکاروتن دارد.
سیر
به دلیل وجود مواد دارای سولفور مثل آلیسین می تواند سبب بهبود عملکرد سیستم ایمنی شود.

زنجبیل
باعث کاهش التهاب می شود.
اسفناج
دارای ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و بتاکاروتن است و می تواند باعث افزایش کارایی سیستم ایمنی در برابر مقابله با عفونت شود.
بادام
به دلیل داشتن ویتامین E می تواند باعث داشتن سیستم ایمنی سالم شود.
زردچوبه
به دلیل خاصیت ضد التهابی می تواند مفید باشد
چای سبز
به دلیل وجود فلاوونوئید ها که نوعی انتی اکسیدان هستند، سبب بهبود عملکرد سیستم ایمنی میشود.
کیوی به دلیل وجود ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم و فولات می تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کند‌.