در افراد دیابتی بهداشت پاها و رعایت نکات بهداشتی در پاها نسبت به سایر افراد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نکاتی که برای مراقبت بهتر از پاها باید بدانید:

قند خون خود را تحت کنترل دراورید زیرا قند خون بالا بهبودی زخم شما را به تأخیر می اندازد و احتمال عفونت آن را بیشتر می کند.

پاهای خود را هر روز بشویید و سپس آنها را به خوبی خشک کنید، مخصوصا بین انگشتان را فراموش نکنید چون این نقاط مستعد عفونت قارچی هستند. همچنین بعد از استحمام پاهای خود را با وازلین و یا یک کرم معمولی چرب کنید البته بین انگشتان پا را به علت احتمال پیدایش عفونت قارچی نباید چرب کرد.

هر روز پاهای خود را معاینه کنید و آنها را از نظر وجود زخم، پینه، بریدگی و یا تاول مورد بررسی قرار دهید.

در صورتی که هنگام استحمام از وان استفاده می کنید قبل از گذاشتن پاهای خود درون وان مطمئن شوید که آب خیلی داغ نیست.

اگر در پاهای خود احساس سرما می کنید فقط جوراب گرمتری بپوشید. هیچوقت از ظرف آب داغ و یا گرم کننده های برقی استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث سوزاندن پای شما شوند.

هیچ وقت جوراب تنگ نپوشید. جورابهای شما باید کاملا اندازه و نرم باشند. جورابهای ضخیم نیز مناسب شما نیستند زیرا درون کفش فشار زیادی به پای شما وارد می آورند. همچنین همیشه جوراب خود را به آهستگی به پا کنید تا احتمال کنده شدن گوشه های ناخن کمتر شود.

هیچگاه شخصا پینه های پای خود را برندارید و یا از مواد شیمیایی مخصوص این کار استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید که پیدایش پینه

پیش درآمد بروز زخم در پای شماست. بنابراین به دنبال پیدایش پینه در هر قسمتی از پاهای خود در اولین فرصت با مراجعه به پزشک نسبت به برداشت آن و تعویض کفش خود اقدام نمایید.

هنگام کوتاه کردن ناخن مواظب باشید تا گوشه های آن را نگیرید زیرا احتمال فرو رفتن ناخن در انگشت شما را افزایش می دهد.

کفشی که شما انتخاب می کنید باید کاملا اندازه و راحت باشد زیرا هر گونه فشار اضافی چه از جلو و عقب یا از طرفین کفش منجر به بروز زخم در پای شما خواهد شد. بهترین نوع کفش، کفش چرمی با پاشنه کوتاه است.

هیچوقت بیشتر از ۵ ساعت یک کفش را به پا نکنید و بعد از این مدت حتما مدت کوتاهی کفش را از پای خود درآورید و یا آن را عوض نماید. همچنین هیچگاه بند کفش خود را محکم نبندید.

همیشه قبل از پوشیدن کفشهای خود داخل آنها را نگاه کنید تا سنگ و یا اشیاء تیزی داخل آنها نباشد.

در صورتی که حس پای خود را از دست داده اید با پزشک خود در مورد پوشیدن کفشهای مخصوص و یا استفاده از کفی های طبی که فشار وارد بر کف پا را کاهش می دهند مشورت کنید.

هیچگاه با پای برهنه راه نروید زیرا ممکن است بدون آنکه متوجه شوید پای خود را زخمی نمایید. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید از دمپایی استفاده کنید.

سیگار نکشید و چربی و فشار خون خود را کنترل نمایید زیرا این عوامل رگهای شما را تنگ و خونرسانی به اندام شما را کم می کنند.

همیشه هنگام مشاهده هرگونه زخم و یا عفونتی در پای خود بلافاصله پزشک معالجتان را در جریان بگذارید.

در صورتی که زخمی بر روی پای شما وجود دارد می توانید با راهنمایی پزشک خود از کفشهای مخصوص استفاده کنید که فشار روی زخم را کمتر می کنند.