نمایه گلایسمی معیاری است که غذاهای حاوی کربوهیدرات را بر اساس اینکه چه مقدار سطح گلوکز خون را بالا می برد تقسیم بندی می کند.

مصرف غذاهای با شاخص گلایسمی پایین تر سبب کاهش وزن در افراد چاق وکاهش چربی های خون از جمله تری گلیسیرید و کلسترول در بیماران مبتلا به اختلالات لیپیدی می گردد. و از طرفی رژیم های با شاخص گلایسمی بالا در افزایش فعالیت سلول های بتا و درنتیجه پیشرفت دیابت موثر است.

مصرف غذاهای دارای نمایه ی گلایسمی پایین مانند: ماهی، گوشت، میوه های دارای فیبر زیاد، سبزیجات، آجیل ، پنیر وسایر محصولات لبنی ، برنج قهوه ای وسایر غلات  تصفیه نشده برای حفظ سلامت ضروری است.

هر چه عدد شاخص گلیسمی کم‌تر باشد، تاثیر آن غذا بر روی قند خون نیز کم‌تر خواهد بود.

۵۵ یا کم‌تر = کم (خوب)

۵۶-۶۹ = متوسط

۷۰ یا بیش‌تر = بالا (بد)

میوه هایی مثل گلابی با شاخص گلایسمی ۲۵،پرتقال با شاخص گلایسمی ۳۰، سیب با شاخص گلایسمی ۳۹، هلو با شاخص گلایسمی ۳۰، آلو با شاخص گلایسمی ۲۹، زرد آلو با شاخص گلایسمی ۳۴ جزو میوه های با شاخص گلایسمی پایین هستند و می توانند انتخاب مناسبی برای میان وعده باشند.

غذاهای دارای فیبر و اندیس گلایسمی پایین می توانند جذب گلوکز در جریان خون را به تاخیر بیاندازند.

تاخیر در جذب گلوکز سبب بهبود متابولیسم گلوکز می شود و به کنترل قند کمک می کند.

عواملی که روی اندیس گلایسمی اثر می گذارد:

آماده سازی: چربی، فیبر ،اسید(مثل لیمو و سرکه) باعث کم شدن اندیس گلایسمی می شود.

هرچه شما مواد نشاسته ای را بپزید، مقدار اندیس گلایسمی آن ها بالاتر خواهد رفت.

رسیده شدن: میوه های رسیده تر اندیس گلایسمی بالاتری دارند. در مورد میوه هایی مثل موز، موز رسیده تر اندیس گلایسمی بالاتری دارد.

ترکیب کردن: با ترکیب کردن مواد غذایی دارای اندیس گلایسمی بالا با مواد غذایی با اندیس گلایسمی پایین تر،اندیس گلایسمی کلی این مواد را پایین بیاورید.

سن شما ،فعالیت بدنی شما، سرعت هضم غذا توسط بدن شما و اینکه بدن شما چگونه به کربوهیدرات ها واکنش نشان می دهد، همه از عواملی است که روی اندیس گلایسمی اثر می گذارد.

همچنین اگر شما دارای گاستروپارزی یا فلج معده باشید، معده شما مواد غذایی را با سرعت کمتری جذب می کند و خود این عامل روی جذب گلوکز تاثیر گذار است.(گاستروپارزی یک اختلال در عملکرد عصبی،عضلانی معده است وباعث می شود عملکرد حرکتی معده اختلال پیدا کند و دریچه پیلور تنگ می شود درنتیجه تخلیه مواد غذایی از معده به دوازدهه به موقع انجام نمی شود و غذا به مدت طولانی در معده باقی می ماند.افراد دیابتی بیشتر از سایر افراد در معرض گاستروپارزی هستند زیرا قند خون بالا سبب آسیب به عصب واگ می شود که اگر این عصب آسیب ببیند، گاستروپارزی بروز کند.حدود یک چهارم کل افراد دیابتی، گاستروپارزی دیده می شود)

چگونه از اندیس گلایسمی استفاده کنیم؟

وقتی شما می خواهید یک ماده غذایی را انتخاب کنید، تنها توجه کردن به اندیس گلایسمی آن نمی تواند مهم باشد، اگر غذایی اندیس گلایسمی پایینتر داشته باشد، این دلیل برآن نیست که از نظر سلامتی ارجح تر است یا اینکه شما اجازه دارید مقدار زیادی از آن را مصرف کنید، کالری ، ویتامین و املاح همچنان اهمیت دارند.

به عنوان مثال چیپس سیب زمینی اندیس گلایسمی پایین تر از اوتمیل و نخود سبز دارد اما همچنان اوتمیل و نخود سبز مواد مغذی بیشتری دارند.

برای اینکه رژیم با گلایسمیک لود کمتری داشته باشید پیشنهاد می کنیم، بیشتر غلات کامل، آجیل ها، حبوبات، سبزیجات بدون نشاسته ،میوه های با اندیس گلایسمی پایین تر مصرف کنید.

البته شما همچنان می توانید گاهی از مواد غذایی با اندیس گلایسمی بالاتر استفاده کنید، اگر مقدار کمتری از آن ها مصرف کنید و آنها همراه با مواد غذایی با اندیس گلایسمی پایین تر و مغذی تر استفاده کنید تا اثر گلایسمیک ایندکس بالای آن ها خنثی شود.