در این روزهای آخر سال،عید و خوراکی های مخصوص عید، ممکنه این سوال را ایجاد کند که ما چقدر می توانیم از شیرینی ها استفاده کنیم و کدام یک از آن ها می توانند انتخاب ما باشند؟

شیرینی جات بیشتر از کربوهیدرات تشکیل شده اند و در آن دسته طبقه بندی می شوند.

کربوهیدرات چیست؟

کربوهیدارت ها که در واقع جز دسته درشت مغذی ها محسوب می شوند، شامل قندها، نشاسته ها و فیبر ها هستند و انواع کربوهیدرات به دو دسته ی کربوهیدرات ساده و کربوهیدرات پیچیده تقسیم می شوند. تفاوت آنها. در نحوه هضم و جذبشان در بدن است که به ساختار شیمیایی آنها بستگی دارد.

به طور متوسط چقدر کربوهیدرات نیاز داریم؟

اینکه در هروعده و میان وعده به چه مقدار کربوهیدرات نیاز داریم به عوامل زیادی بستگی دارد:

قد، وزن، نوع غذاهای مصرفی، میزان فعالیت بدنی روزانه، میزان چربی خون فرد، قند خون پایه فرد، نوع داروها و انسولین فرد و خیلی فاکتور های دیگر

اما به طور متوسط اکثر زنان حدود ۳ تا ۴ واحد (۴۵-۶۰ گرم)

و اکثر مردان حدود ۴ تا ۵ واحد (۶۰-۷۵ گرم) در هر وعده کربوهیدرات نیاز دارند.

البته اگر قصد کاهش وزن دارید این مقادیر باید کمتر باشد.

نکاتی که در مصرف شیرینی ها کمکتان می کند:

اگر به خوردن شیرینی ها علاقه دارید، می توانید به جای خوردن یک شیرینی کامل، با خوردن یک یک یا دو گاز از شیرینی، خودتان را راضی کنید.

اگر در محدود کردن مقدار یا دفعات مصرف شیرینی ها مشکل دارید، بهتر است از آوردن مقدار زیادی شیرینی به خانه جلوگیری کنید.

اگر در رستوران با فرد دیگری سر یک میز هستید، دسر خود را با فرد دیگری تقسیم کنید.

در زمان خرید، بستنی و خوراکی های کوچکتری را انتخاب کنید.

مهمترین نکته این که در هر بار که شیرینی می خورید، قند خونتان را اندازه بگیرید تا ببینید چقدر قند خونتان را افزایش داده است.